Jember - Reisverslag uit Jember, Indonesië van Familie Zwier - WaarBenJij.nu Jember - Reisverslag uit Jember, Indonesië van Familie Zwier - WaarBenJij.nu

Jember

Door: Damaris

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 Juni 2015 | Indonesië, Jember

Na 3 dagen uit de lucht te zijn geweest i.v.m. geen WiFi zijn we nu weer online. De afgelopen 3 dagen waren heel indrukwekkend, ik zal de ervaringen in verschillende reisverhalen vertellen.
Afgelopen maandag jl. zijn we naar Jember afgereisd, de geboorteplaats van mama. We zijn eind van de ochtend in Jember aangekomen en ik onderging een kleine cultuurschok. Jember is een behoorlijk grote stad met voor onze begrippen redelijk wat armoede en ik vond het een vieze stad. Nadat we in ons hotel waren aangekomen vroeg de manager wat ons naar Jember bracht. We vertelden hem dat mama naar haar geboortestad in Kertosari ging om haar oude huis te bekijken. Hij vertelde enthousiast dat zijn oom tot een aantal jaren terug beheerder is geweest op de tabaksplantage die destijds van opa is geweest, maar dat was ver nadat mama naar Nederland was verhuisd. Heel erg toevallig natuurlijk. Hij vond het geweldig dat we bij hem logeerden en stond er op om ons naar het huis te brengen en rond te leiden. Bij het huis aangekomen bleek het erg vervallen te zijn, maar mama vond het geweldig om het terug te zien. De tuin vol met manga- en bananenbomen, mooie bloeiende struiken en een paar heel grote spinnen (zo'n 10 tot 15 cm groot, maar gelukkig hoog in de boom...). Hoewel het huis vervallen was konden we gelukkig wel naar binnen zodat mama ons kon uitleggen hoe ze vroeger woonden, wie waar sliep en hoe zij en tante Zus uit het raam klommen, als opa en oma een middagdutje deden, zodat ze stiekem manga's plukten die ze vervolgens opaten. Ook de grote keien die ver achterin de tuin lagen en waar ze vroeger vaak speelden waren nog goed zichtbaar. Mama was erg onder de indruk om alles weer terug te zien, de tabaksplantages van bamboe die er nu nog staan en ook nog steeds gebruikt worden en de rivier waar ze vroeger in speelden. Ze is heel erg blij dat ze alles weer heeft teruggezien.
We hebben de dag afgesloten met een etentje in het hotel. De manager stond er op dat we bij hem aten, gebakken kip met rijst en ijsthee. Kostte 12.500 rp, is € 0,84. Heb m'n familie maar eens getrakteerd ;-).
Aangezien Java voor ongeveer 90% Islamitisch is kwamen we er al gauw achter dat er in heel Jember geen alcohol is te krijgen, moesten we ons even overheen zetten. De volgende ochtend werden we om 5 uur gewekt door het gezang van de Moskee naast ons, de oordoppen uit het vliegtuig zijn inmiddels ook gebruikt.

Tot hier mijn verslag uit Jember. Kraksaan en Krucil volgen hierna.

Liefs van ons allemaal. Kus Damaris