Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Familie Zwier - WaarBenJij.nu Surabaya - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Familie Zwier - WaarBenJij.nu

Surabaya

Door: Damaris

Blijf op de hoogte en volg Familie

28 Juni 2015 | Indonesië, Soerabaja

Donderdagmiddag zijn we met de trein in Surabaya aangekomen. Wat meteen opviel waren de krottenwijken op de treinsporen van Surabaya, heel erg schrijnend om te zien. Het verschil van Kraksaan naar een havenstad als Surabaya had niet groter kunnen zijn. Surabaya is een enorm grote stad met ruim 3 miljoen inwoners waar het verschil tussen arm en rijk heel erg goed zichtbaar is. Ontzettend veel vervuilde stukken van rivieren die vol liggen met afval. Hoewel er niet heel veel buitenlands toerisme is, staat de stad toch vol met (zaken)hotels en heeft het een aantal grote overdekte winkelcentra. Hoewel papa en mama 22 jaar geleden in deze stad waren, herkenden ze praktisch niets meer, zo vol is het gebouwd.
Donderdagavond zijn we naar het Majapahit Hotel (voormalige Oranje Hotel) geweest. In dit hotel is in september 1945 de onafhankelijkheidstrijd van Indonesië begonnen, daarom heeft het zowel voor Nederlanders als voor Indische mensen een bijzondere betekenis (er zijn na het incident in dit hotel duizenden Nederlanders vermoord door Indonesiers). Binnen ademt nog de koloniale sfeer van Nederlands-Indie. Nadat we vertelden aan de manager wat ons hier bracht kregen we een privé rondleiding in het hotel. Hij liet ons de meest bijzondere suites zien (onder andere waar destijds de onderhandelingen werden gevoerd). De kamers zijn nog volledig in oude art-deco stijl ingericht, zonder opsmuk maar ronduit prachtig! Was een geweldige ervaring. Vrijdagochtend zijn we redelijk vroeg op pad gegaan naar het Nederlands ereveld Kembang Kuning om bloemen te leggen op het graf van de oom van mama, Carel Horstink. We hebben ook bloemen gelegd op de graven van onbekende soldaten. Het was heel erg indrukwekkend om daar te zijn. Het wordt prachtig onderhouden en je wordt meteen stil als je al die kruizen ziet van gevallen soldaten maar ook van hele families die zijn uitgemoord o.a. tijdens de onafhankelijkheidstrijd. Vervolgens zijn we naar de huis geweest waar papa van 1942 tot 1946 heeft gewoond (naast oom Frank en tante Nel). Het huis hij tot 1951 woonde, de Kolombostraat, konden we niet vinden, helaas was hier niets mee herkenbaar voor hem. We hebben ook nog de oude haven bekeken waar papa werkte als leerling elektricien in een droogdok voordat hij naar Nederland verhuisde. 's Avonds hebben we nog heerlijk gegeten en zijn we op tijd naar bed gegaan omdat we de volgende dag met het vliegtuig weer terug naar Bali zijn gegaan. Hier zijn we inmiddels 2 dagen. Chris en ik worden straks (het is nu 18.46 uur) om 1 uur 's nachts opgehaald voor de beklimming van de vulkaan Gunung Agung. Na een reistijd van 2 uur zullen we rond 3 uur vannacht beginnen met de beklimming en daar rond 6 uur (hopelijk) de zo'n zien opkomen. Vind het heel spannend om te doen. Ik schrijf morgen hoe dat is gegaan.

Liefs, Damaris

• 28 Juni 2015 - 13:07

Ellen:

Heel veel succes met de beklimming!! Ik hoop echt voor jullie dat jullie de zon zien opkomen. Heel erg gaaf lijkt mij. Geniet nog van de laatste dagen in Indonesië!! Dikke kus van ons allemaal

• 28 Juni 2015 - 13:22

Manolo:

Hoi Damaris,

Wat super om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet nog even van deze bijzondere trip. Wij zijn benieuwd hoe de beklimming gegaan is.

Groeten van ons allemaal

• 28 Juni 2015 - 14:40

Familie Zwier:

Hallo Manolo, wat leuk dat je meeleest! Ik ben ook heel benieuwd naar jouw trip met Storm naar Barcelona, zal ook geweldig zijn geweest. Xx

• 28 Juni 2015 - 15:02

Familie Zwier:

Dank je wel Ellen, ik denk ook dat het super zal zijn. Tot gauw, xx

• 28 Juni 2015 - 19:55

Nancy:

Wat is het toch leuk om een beetje mee te mogen genieten van jullie fantastische reis!
    Heel veel succes met de beklimming, wij zijn erg benieuwd naar deze ervaring!
    Heel veel liefs van ons

• 28 Juni 2015 - 22:47

Belinda:

Ha lieve familie,

Heb jullie blog gevonden en vind het ontzettend leuk om jullie avonturen te mogen lezen. Ik hoop dat jullie vannacht de zon op zien komen op de vulkaan. Geniet ervan!!

Lieve groet Belinda